Selasa, 21 Disember 2010

Kisah selipar

Pada suatu pagi yang morning, aku dan family tersayang pergi menghadiri jemputan kenduri kahwin yang nun jauh ke selatan semenanjung Malaysia.

Aku pergi berjalan jauh hanya dengan memakai selipar jepun memandangkan selipar tak jepun getah aku semakin membesar akibat asyik diberi tekanan oleh tuannya yang berberatkan lebih kurang 45 kg.

Selipar itu bertahan sehingga ke destinasi dimana keesokan harinya apabila kami perlu menghadiri kenduri yang malam sebelumnya kami berehat di homestay sambil menonton perlawanan bola sepak Malaysia vs Vietnam yang melihatkan malaysia berjaya melangkah ke final buat kali keduanya yang pada kali pertamanya adalah waktu acap kalai piala ini diperkenalkan.

Bukan sekadar selipar

Sebelum ke kenduri, mama aku pernah mempersoalkan tentang kelayakan selipar itu untuk menghadiri kenduri dan aku sebagai penggunanya tidak pernah langsung mempersoalkan kesetiaannya terhadap aku walaupun hingga ke tempat yang jijik.Begitu setianya kamu wahai selipar.

Tapi ketentuan Tuhan mengatasi segala-galanya.Selipar yang banyak berjasa itu digantikan dengan selipar baru yang lebih ada brand, aku seperti kacang lupakan kulit lalu tertinggallah selipar jepun itu di homsetay .

Sekarang... aku sangat sedih, apalah salah dia.
Dia hanya sepasang selipar.
Yang rela dipijak, dilenyak dan diperkotak katikkan...
Demi menjaga tugasnya yang suci..
Iaitu mengalas kaki2 tuannya tanpa merengek "busuk" dan sebagainya


Kini segalanya sudah tiada kerna si selipar jepun itu tertinggal bersama kenangannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan